woensdag 24 november 2010

maandag 22 november 2010

Op de kant


R2 staat weer op de kant. Zonder mast deze keer. Dus binnenkort aan het werk. Schoonmaken, dekzeil er over. Binnen het nieuwe fornuis monteren. Schuren en lakken van wat houtwerk. Voorbereiden nieuwe waterlozer uit de kuip.

Aldus het lijstje te doen:
Laatste zeildag van dit seizoen
• skeg schroef-as opnieuw
  bevestigen
• dashboard vervangen en
  apparatuur verplaatsen
• lak werk binnen (keuken)
• kuiplozer aanbrengen
• fornuis installeren
• prullenbak en lades onder het
  fornuis
• lades onder de navigatie tafel
• tafel/bed maken in middengang
• opberg plek voor toegang luik
• R2 letters plakken en bestellen
• waterlijn schilderen
• raampjes vervangen
• motor bediening deksel maken
• dek en opbouw schilderen
• bak kistdeksels 2x
• tweebladsklapschroef :-)
• moterluikslot


succes allemaal!


Koenraad

maandag 1 november 2010

Zondags zeilen II

En alweer een prachtige middag zeilen. En het was volle bak aan boord. Met z'n vijven ging het zeilen hard en vanzelf. En er waren er die meer van het 'buiten zijn' genoten dan van het zeilen. Alle aandacht dus voor de drie pakken gevulde koeken, het maken van een video opname en heel veel foto's. Het blijkt dat niet iedereen gevulde koeken kan blijven eten. Gelukkig maar voor degenen die zonder lunch op pad gingen.
Voor de wind (7-10 knts.) naar de vaargeul Amsterdam - Lelystad, de geul oversteken en kruisend (met afnemende wind, ± 5-7 knts.) terug. Hi-Aspect op de binnenste rail, en buiten de verstaging om liep als een zonnetje. Het was het eerste rondje Pampus voor R2 dit jaar. Het IJmeer heeft zijn winterpeil, maar de dieptemeter gaf toch meer water onder de kiel dan op de kaart aangegeven, ra ra. De zogenaamde muur bij Muiden hebben we gelukkig niet gevonden, het blijft toch altijd verleidelijk om de grens te zoeken. Toen het zonnetje achter de wolk ging, en de kou te voorschijn kwam was de beslissing om de motor te starten en de boel in te pakken snel genomen. Het mooie moment vasthoudend slingerden we de haven in.
K.

dinsdag 19 oktober 2010

Zondags zeilen I

Vanuit Muiderzand werd er zondag gezeild alsof het de laatste dag van het seizoen was! En dat was het misschien ook voor velen, maar voor ons nog niet. 31 oktober nog een zeildag en 10 november gaat R2 uit het water.
Zondag, volle zon, een beetje wind 6-8 knopen en hoog aan de wind het IJmeer op. Amsterdam en IJburg aan bakboord. Geknepen lopen we 6 knopen, iets laten vallen en een vlaag op naar de 6.5 knopen. Wel de hele santenkraam omhoog. Nog een onpeilbaar binnenvaart schip ontwijken, en ruim weer terug. Direct de vaart eruit! Te lui om de spinaker te zetten lopen we opeens nog maar 4.5 knopen. Wel in het zonnetje. Om 17.00 uur is het water alweer bijna leeg, op een catamaran en een andere 36 ft-er die ons zomaar voorbij loopt! DE NEERHALER!! EEN DIKKE KONT MAKEN!! EN EEN KLAPSCHROEF!! DIT KAN NIET!! Helaas ben ik de enige aan boord die zich hierover druk maakt. Dus laat ik dit euvel lopen, en wauwel nog wat over architectuur en kritiek... ook geen respons. Nog net op tijd daalt toch nog even de volheid van het zeilen.
Koenraad

vrijdag 15 oktober 2010

Niet meer te koop.... :-)

Na een twee tal prachtige zeil seizoenen, hebben An en ik besloten de R2 (voorheen Nevis) voorlopig niet te verkopen. Er zijn veel plannen voor het komend winter seizoen zoals, het dek schilderen, nieuwe deksels in de kuip plaatsen (ze liggen al klaar) vallen en schoten vervangen... de zeilen wassen :-) Een bedje maken voor Tristan... zelf lozers aanpassen (zodat ze echt gaan werken) zwemtrap plaatsen.... pfff... niet zeilen lijkt zo wel veel werk... nog drie weken genieten. Dan gaat ie op de kant.. Ohja, gas installatie vervangen door spiritus kook toestel. R2 te water, we zullen je missen.

zaterdag 19 juli 2008

Waarschip 1010

Technisch gezien helemaal goed schip, er kan zo mee weggezeild worden. 1010's hebben zich bewezen als uiterst solide zeewaardige schepen met fantastische zeileigenschappen. Deze 1010 heeft nagenoeg niet meer onderhoud nodig dan een polyester schip. De hele buitenzijde is eigenlijk onderhoudvrij, alle denkbare kwetsbare plekken zijn voorzien van zogenaamde fillers die mogelijk inwateren voorkomen.
De vorige zomer hebben we het schip volledig geschuurd en opnieuw geverfd, ook een nieuwe laag anti-fouling is aangebracht.
Wegens uitbreiding van ons gezinnetje zetten we met pijn in ons hart nu het waarschip te koop.

Zie hieronder een beschrijving van alle elementen van het schip, evenals foto’s van het plezier dat u ermee kan hebben.

De Nevis ligt momenteel in Amsterdam Noord en kan bekeken worden op afspraak.

Bieden op dit waarschip 1010 kan vanaf €27.750

Specificaties Waarschip 1010

Vraagprijs: 27.750 euro
L x B x D : 10,10m x 2,50 m x 1.95 m
Bouwjaar: 1986
Ligplaats: Amsterdam Noord
Materiaal: Houtepoxy
Motor: Ruggerini 14 PK diesel (1995)
Eigenaar: Kollmann (Anja en Koenraad), Amsterdam
Omschrijving: grote zeilgaderobe, goede staat van onderhoud, uitstekende zeilkwaliteiten, gerenoveerd in 2003, opnieuw geverft en anti-fouling in 2007

Algemeen
Vorm: multi-knikspant. Dek uitvoering: hout - glasvezel - antislip. Opbouw vorm materiaal: hout. Kiel/zwaard: gietijzer/vleugel. Roer: diepstekend aangehangen balansroer. Besturing: helmstok. Ramen: Lexan, UV bestendig slagvast. Waterverplaatsing: ong. 2500. Balast: ong. 1000. Doorvaarhoogte: ong. 12,5 m. Werf: 't Waar. Ontwerper: Kremer.

Accomodatie
Materiaal: hout. Stoffering: blauw/wit. Stahoogte: 1.50 m. Toilet: pomptoilet. Geluidsinstallatie: Sony radio/cd van 2003 ( 6 speakers). Kooktoestel: 2 pits gas. Koelkast: koelbox + 12 V koeling (niet in schip).

Motor, electra, water
Vermogen: 14 pk. Merk Ruggerini 1995. Uren: ong. 1200. Brandstof: diesel. Brandstoftank: 40 l. Koeling: indirect. Aandrijving: schroefas. Kruissnelheid: 5,5 knopen. Max. snelheid: 6,5 knopen. Verbruik: 2,1 l. p/u. Meetinstrumenten: oliedruk/temperatuur/urenteller/toerenteller. Spanning: 12 V. Bedieningspaneel: alle apparatuur & verlichting appr. geschakeld en gezekerd. Accu: 2 x 105 Ah. Acculader. Dynamo. Waterdruksysteem: voetpomp. Watertank: waterzak Plastimo 100 l (2006).

Tuigage
Rondhouten, vertaging: alu verjongde mast isomat, RVS verstaging. Lieren: 4x Meissner. Zeilen materiaal: Dacron. Grootzeil: 3x: 1 x zeer goed, 2x ouder. Grootzeil reefsysteem: vanuit de kuip 2x reef. Genua: 2 x, 1 x goed, 1 x ouder. Fok: 1 x high aspect (goed). Stormfok: 2x, 1x werkfok, 1x stormfok. Spinnaker: 1 x zeer goed in slurf. Halvewinder, bolle jan: 1 x dubbele halfwinder/pasaatzeil.

Navigatie en electronica
Navigatie: compleet, stoomlicht + wit/driekleur top (2003). Kompas: 1 x Platimo (2003). Diepte: 1 x Silva Nexus. Stuurautomaat: ST 4000 (extra zwaar model voor dit schip). GPS: Navman 500i (2005). Marifoon: Icom (2004).

Uitrusting
Anker: alu Danfort + voorloopketting. Stootwillen: 6 x fender + diverse lijnen. Buitenkussens: 4 x zitkussens (blauw). Buiskap : 2003. Zwemplatform: ja. Zeerailing: ja compleet.

Veiligheid
Radarreflector, lenspomp elektrisch in voorschip. Brandpreventie: 2 x blussers.




zondag 2 september 2007

Waarschip 1010 - Zeilen


Zeilen: 4 seizoenen gebruikt: grootzeil, genua II, stormfok, werkfok, spinaker, dubbele fok (passaatzeil) ook als bolle jan te gebruiken, Genua I (ca. 5 jaar seizoenen gebruikt), 2 x ouder grootzeil (waarvan 1 x geel van de eerste 1010 die meedeed aan een single handed oceaanoversteek), uitstekende zeilhoes, buiskap 2003.

Waarschip 1010 - Uitrusting buiten


Uitrusting buiten: Plastimo windvaan stuurinrichting, werkt perfect, weinig weerstand, snelle reactie. Aluminium anker met voorloopketting en lijn 50 meter. 7 x fender, vlag, 2 x genualier, 2 x vallenlier, 2 lierhandles, vrijwel alles vanuit de kuip te bedienen, nieuwe vallen grootzeil en genua, reddingsboei, radarreflector, spiboom goed, recent geplaats extra genuarails voor high aspect, beter zeilen hoog aan de wind.

Waarschip 1010 - Apparatuur


Apparatuur: Marifoon (2003), GPS (Navman 500i 2005), Autohelm ST4000, dieptemeter, kompas, radio/cd speler 6 boxen, acculader, 2 x 120 Amp. accu, 1 x heel goed 1 x goed, verlengsnoer, walstroomadapter, Marifoonantenne in mast 2005, reserve antenne en snoer op achterdek.
Motor Ruggerini 14 pk 1995. 2 blads vaste schroef. Loopt prima.
Verlichting: 3 kleuren toplicht, wit toplicht, 2 kleuren op preekstoel, stoomlicht, heklicht, deklicht.