zaterdag 19 juli 2008

Waarschip 1010

Technisch gezien helemaal goed schip, er kan zo mee weggezeild worden. 1010's hebben zich bewezen als uiterst solide zeewaardige schepen met fantastische zeileigenschappen. Deze 1010 heeft nagenoeg niet meer onderhoud nodig dan een polyester schip. De hele buitenzijde is eigenlijk onderhoudvrij, alle denkbare kwetsbare plekken zijn voorzien van zogenaamde fillers die mogelijk inwateren voorkomen.
De vorige zomer hebben we het schip volledig geschuurd en opnieuw geverfd, ook een nieuwe laag anti-fouling is aangebracht.
Wegens uitbreiding van ons gezinnetje zetten we met pijn in ons hart nu het waarschip te koop.

Zie hieronder een beschrijving van alle elementen van het schip, evenals foto’s van het plezier dat u ermee kan hebben.

De Nevis ligt momenteel in Amsterdam Noord en kan bekeken worden op afspraak.

Bieden op dit waarschip 1010 kan vanaf €27.750

Specificaties Waarschip 1010

Vraagprijs: 27.750 euro
L x B x D : 10,10m x 2,50 m x 1.95 m
Bouwjaar: 1986
Ligplaats: Amsterdam Noord
Materiaal: Houtepoxy
Motor: Ruggerini 14 PK diesel (1995)
Eigenaar: Kollmann (Anja en Koenraad), Amsterdam
Omschrijving: grote zeilgaderobe, goede staat van onderhoud, uitstekende zeilkwaliteiten, gerenoveerd in 2003, opnieuw geverft en anti-fouling in 2007

Algemeen
Vorm: multi-knikspant. Dek uitvoering: hout - glasvezel - antislip. Opbouw vorm materiaal: hout. Kiel/zwaard: gietijzer/vleugel. Roer: diepstekend aangehangen balansroer. Besturing: helmstok. Ramen: Lexan, UV bestendig slagvast. Waterverplaatsing: ong. 2500. Balast: ong. 1000. Doorvaarhoogte: ong. 12,5 m. Werf: 't Waar. Ontwerper: Kremer.

Accomodatie
Materiaal: hout. Stoffering: blauw/wit. Stahoogte: 1.50 m. Toilet: pomptoilet. Geluidsinstallatie: Sony radio/cd van 2003 ( 6 speakers). Kooktoestel: 2 pits gas. Koelkast: koelbox + 12 V koeling (niet in schip).

Motor, electra, water
Vermogen: 14 pk. Merk Ruggerini 1995. Uren: ong. 1200. Brandstof: diesel. Brandstoftank: 40 l. Koeling: indirect. Aandrijving: schroefas. Kruissnelheid: 5,5 knopen. Max. snelheid: 6,5 knopen. Verbruik: 2,1 l. p/u. Meetinstrumenten: oliedruk/temperatuur/urenteller/toerenteller. Spanning: 12 V. Bedieningspaneel: alle apparatuur & verlichting appr. geschakeld en gezekerd. Accu: 2 x 105 Ah. Acculader. Dynamo. Waterdruksysteem: voetpomp. Watertank: waterzak Plastimo 100 l (2006).

Tuigage
Rondhouten, vertaging: alu verjongde mast isomat, RVS verstaging. Lieren: 4x Meissner. Zeilen materiaal: Dacron. Grootzeil: 3x: 1 x zeer goed, 2x ouder. Grootzeil reefsysteem: vanuit de kuip 2x reef. Genua: 2 x, 1 x goed, 1 x ouder. Fok: 1 x high aspect (goed). Stormfok: 2x, 1x werkfok, 1x stormfok. Spinnaker: 1 x zeer goed in slurf. Halvewinder, bolle jan: 1 x dubbele halfwinder/pasaatzeil.

Navigatie en electronica
Navigatie: compleet, stoomlicht + wit/driekleur top (2003). Kompas: 1 x Platimo (2003). Diepte: 1 x Silva Nexus. Stuurautomaat: ST 4000 (extra zwaar model voor dit schip). GPS: Navman 500i (2005). Marifoon: Icom (2004).

Uitrusting
Anker: alu Danfort + voorloopketting. Stootwillen: 6 x fender + diverse lijnen. Buitenkussens: 4 x zitkussens (blauw). Buiskap : 2003. Zwemplatform: ja. Zeerailing: ja compleet.

Veiligheid
Radarreflector, lenspomp elektrisch in voorschip. Brandpreventie: 2 x blussers.




zondag 2 september 2007

Waarschip 1010 - Zeilen


Zeilen: 4 seizoenen gebruikt: grootzeil, genua II, stormfok, werkfok, spinaker, dubbele fok (passaatzeil) ook als bolle jan te gebruiken, Genua I (ca. 5 jaar seizoenen gebruikt), 2 x ouder grootzeil (waarvan 1 x geel van de eerste 1010 die meedeed aan een single handed oceaanoversteek), uitstekende zeilhoes, buiskap 2003.

Waarschip 1010 - Uitrusting buiten


Uitrusting buiten: Plastimo windvaan stuurinrichting, werkt perfect, weinig weerstand, snelle reactie. Aluminium anker met voorloopketting en lijn 50 meter. 7 x fender, vlag, 2 x genualier, 2 x vallenlier, 2 lierhandles, vrijwel alles vanuit de kuip te bedienen, nieuwe vallen grootzeil en genua, reddingsboei, radarreflector, spiboom goed, recent geplaats extra genuarails voor high aspect, beter zeilen hoog aan de wind.

Waarschip 1010 - Apparatuur


Apparatuur: Marifoon (2003), GPS (Navman 500i 2005), Autohelm ST4000, dieptemeter, kompas, radio/cd speler 6 boxen, acculader, 2 x 120 Amp. accu, 1 x heel goed 1 x goed, verlengsnoer, walstroomadapter, Marifoonantenne in mast 2005, reserve antenne en snoer op achterdek.
Motor Ruggerini 14 pk 1995. 2 blads vaste schroef. Loopt prima.
Verlichting: 3 kleuren toplicht, wit toplicht, 2 kleuren op preekstoel, stoomlicht, heklicht, deklicht.

Waarschip 1010 - Binnen






Binnen: standaard indeling waarschip 1010, zou her en der wat lak kunnen gebruiken voor het aanzien.

De 1010 beschikt over zeer veel gemakkelijk bereikbare ruime bergvakken aan wand, boven de keuken, achter de kaarttafel, onder keukenblok en kaartafel en onder de banken. Daarnaast gebruikten wij één hondekooi voor de zeilen.

Nette kussens met nieuwe lichtblauwe kussenslopen, 4 slaapplaatsen (plus 2 hondkooien optioneel), 2 x gasbrander, nieuwe waterzak en voetpompbediening, gootsteen, onderwatertoilet, barometer en klok in koper, kaartleeslamp, verlichting, veel opbergruimte, enkele reserveonderdelen.
Voorzien van 2 nieuwe Lexan ramen. Lexan wordt niet dof en is uiterst slagvast, heel wat mooier dan de ander materialen die ook wel gebruikt worden voor vensters.

Waarschip 1010 - Zeileigenschappen


Zeileigenschappen zoals u van een 1010 mag verwachten. Record bij ruime wind Bft 6 a 7 met dubbel rif groodzeil en genua II snelheid 12,8 knopen max en ruim 9 knopen gemiddeld op GPS. In 2,5 uur van Muiden naar Enkhuizen. Halve wind zeilt de 1010 uitstekend en snel, aan de wind goed. Het schip laat zich met 2 man/vrouw uitstekend manouvreren, is voorspelbaar en stuurt haarscherp dankzij de diepe smalle kiel en het grote roer. Vooral opvallend is de minimale roerdruk waarmee gevaren wordt, ook bij veel wind is de boot als het ware met de pink te sturen. Vanuit de kuip kunnen rif 1 en 2 doorgetrokken worden nadat het reefoog bij de masthoek is omgelegd. Een rif ligt er zodoende binnen 1 minuut in en deze handelingen kunnen door één persoon uitgevoerd worden. De spinnakers zijn niet al te groot en daardoor gemakkelijk te hanteren. De nieuwste spinnaker heeft een slurf die eventueel verwijderd kan worden. Het waarschip heeft een gunstige rating dankzij een iets kleiner grootzeil vanwege de buiskap en vaste schroef. De 24-uurs 2003 sloten de vorige eigenaars af als beste deelnemende 1010. In 2005 11de plaats van de 50 deelnemers in ORC3 zonder dat ze echt op de limiet gezeild hebben. Wederom de beste 1010.

Heerlijk zeilen. Bij normaal weer, wind 3/4 Bft loopt de 1010 bij halve en ruime wind ruim 7 knopen. Aan de wind 6 knopen. Voor de wind met spi 7 á 8 knopen

Waarschip 1010 - Vakantie foto's





zaterdag 1 september 2007

Historie (1) Waarschip 1010 - Nevis


Verslag van de vorige eigenaar:

In deze staat heb ik de 1010 in januari 2003 van Rotterdam naar Wormer gehaald. Had 4 jaar in haven stil gelegen. De eigenaar daarvoor is Jeroen Mast en toen heette het schip Red Arrow. Jeroen Mast heeft zelf op de werf 't Waar gewerkt en heeft samen met mij het schip uitvoerig geinspecteerd en goed bevonden behoudens het duidelijk zichtbare achterstallige onderhoud aan dek. De vorige eigenaar had vlak voordat hij stopte met zeilen het schip voorzien van een hele nieuwe set De Vries zeilen met o.a. grootzeil, genua II, spi, pasaatzeil, zeilhoes

Historie (2) Waarschip 1010 - Nevis



Verslag van de vorige eigenaar:

"Mooi zo'n teakdek maar je weet vaak niet wat er onder zit. Een klein naadje in een kitrand kan daaronder veel onzichtbare problemen geven die pas na jaren zichtbaar worden. Een hechthouten schip met een teakdek van meer dan 10 jaar oud is al snel toe aan nieuwe kitranden. Een teakdek van 20 jaar oud is onherroepelijk aan vervanging toe. Ik denk dat het verwijderen van de kitranden, het bijkomende vervangen van teakdelen en de eventuele ellende daaronder meer werk oplevert dan ik er nu aan heb gehad, en dat was al niet misselijk. Op oudere teakdekken worden de latten vaak wat hol omdat het hout wel slijt maar de naden niet. Holle latten betekent dus meestal renovatie of vervangen. In dit geval was dat echter wel duidelijk. Teakdek was compleet versleten en met epoxy overgeschilderd hetgeen nergens toe heeft geleid."